Donderdag 15 juni hebben evaluaties van twee incidenten plaatsgevonden. In Lelystad werd geëvalueerd over een incident dat op 21 januari plaatsvond op het Drontermeer. 

In Warmenhuizen werd geëvalueerd over een ongeval op het IJsselmeer. Op 19 januari ontstond er toen brand in de machinekamer van de tanker ‘Mars’.

Bij het incident op het Drontermeer ging een hovercraft over de kop en raakte de bestuurder hiervan gewond. De redding was mede door de ijsvorming op het Drontermeer gecompliceerd. Hierbij waren de Kustwacht, KNRM, Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland en Veiligheidsregio Flevoland betrokken.

Bij het ongeval op het IJsselmeer ontstond 19 januari brand in de machinekamer van de tanker ‘Mars’. Hierbij waren de Kustwacht, KNRM en Veiligheidsregio Noord Holland Noord betrokken. De tanker was niet geladen, maar nog niet ontgast. Na blussing werd de tanker afgemeerd in de haven. Ook bij dit incident waren factoren aanwezig die het evalueren interessant maakte.

Voor beide evaluaties was een zeer goede opkomst van de operationeel betrokkenen. Ten aanzien van de processen hebben de evaluaties veel leerpunten opgeleverd. Deze leerpunten worden meegenomen in de voorbereidingen voor het updaten van het Incidentbestrijdingsplan. Het huidige incidentbestrijdingsplan dateert namelijk van 2013. Hoogst noodzakelijk dus voor een update. Hiervoor is het startsein gegeven in het overleg van de Operationele Werkgroep van 22 juni jl. Hierbij presenteerde Martijn van Nieuwenhuijze van de Antea-group zich als projectleider voor deze update en inventariseerde onder de aanwezige leden van de werkgroep extra aandachtspunten.